perjalanan hidup yang berliku-liku

Ulama-ulama hadith

Ulama-ulama hadith telah menerima baik usaha-usaha pengumpulan itu dan menyambut seruan Khalifah Umar Abdul Aziz supaya orang yang berkebolehan dalam bidang tersebut mengusahakan terus pengumpulan dan penulisan hadith.

Pada mulanya, hadith-hadith Rasulullah saw tidak disusun mengikut bab tertentu seperti yang wujud sekarang, tetapi perkembangan pengumpulan dan penulisan hadith seterusnya menghendaki supaya hadith-hadith itu dikumpulkan dalam bentuk penyusunan mengikut bab-bab yang tersusun rapi.

Pada akhir abad ke-2H , penulisan hadith mencapai suatu kejayaan baru apabila muncul ulama-ulama hadith yang mengusahakan penulisan hadith mengikut penyususnan secara al-manasid iaitu sandaran-sandaran hadith yang sebenarnya diriwayatkan dari nabi Muhammad saw.

Antara ulama-ulama besar yang termasyhur hingga ke hari ini ialah ;
1. Muhammad Bin Ismail yang terkenal dengan Imam Al-Bukhari (wafat dalam tahun 256 H). Hadith-hadith yang dikumpul oleh Imam al-Bukhari terkenal dengan nama Shahih al-Bukhari.

2. Muslim Bin al-Hajjaj al-Nisaburi, terkenal dengan nama Muslim (wafat dalam tahun 261 H). Hadith-hadith yang dikumpul oleh Muslim dikenali dengan nama Shahih Muslim.

3. Abu Daud Sulaiman, terkenal dengan nama Abu Daud (wafat dalam tahun 257 H). hadith-hadith yang dikumpul oleh beliau dikenali dengan nama Sunan Abi Daud.

4. Abu Esa Muhammad Bin Ishak Asalmi, terkenal dengan nama al-Tirmizi (wafat dalam tahun 279 H). Hadith-hadith yang dikumpul oleh beliau terkenal dengan nama Shaih Sunan Tirmizi.

5. Abu Abdul Rahman Bin Syuib, terkenal dengan nama An-Nasa'i (wafat dalam tahun 303 H). Hadith-hadith yang dikumpulkan oleh beliau terkenal dengan nama Sunan an-Nasa'i.

6. Abu Abdullah Muhammad bin Yazid al-Quzwini, terkenal dengan nama Ibn Majah (wafat dalam tahun 373 H). Hadith yang dikumpulkan oleh beliau terkenal dengan nama Sunan Ibn Majah.

Keenam-enam pengumpul hadith diatas adalah yang termasyhur. Kitab-kitab hadith para ulama di atas terkenal sebagai Sunan Sittah, iaitu enam jenis kitab hadith yang diterima umum.

No comments:

Post a Comment