perjalanan hidup yang berliku-liku

'Kes Tanah Tingkayu' antara kisah sedih rakyat Sabah - Topix

'Kes Tanah Tingkayu' antara kisah sedih rakyat Sabah - Topix
baca & fahami....inilah hasil konspirasi orang-orang yang rampas Sabah. Konspirasi ini sudah bermula sejak pembentukan Malaysia. Aku doakan supaya orang-orang yang terlibat & orang-orang yang sama-sama ada hasrat kutuk,maki, & setuju dgn konspirasi ini jadi sial sampai keturunannya yang paling last...

Kemuliaan umat Muhammad saw?


"kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan dari sekalian manusia, kerana kamu menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah swt"

Demikianlah firman Allah swt di dalam mukjizat tertinggi yang diberikan kepada nabi Muhammad saw iaitu penghulu segala nabi-nabi dan rasul. Kenapa umat nabi Muhammad saw (umat Islam) iaitu kita sebagai umat akhir zaman digelar dengan gelaran yang begitu hebat iaitu sebaik-baik umat sedangkan cuba kita bandingkan umat Islam dengan umat-umat nabi-nabi terdahulu, sungguh jauh bezanya jika dibandingkan dari segi amal ibadat kepada Allah swt. Ini kerana umat Islam ada satu kerja yang membuatkan begitu tinggi taraf umat Islam berbanding umat-umat terdahulu iaitu "amr bil-makruf wa anil munkar" menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada perkara mungkar. Inilah yang menjadikan kita umat yang terbaik atau dalam bahasa omputehnya "the best ummah", kerana di atas bahu setiap umat Islam ada satu tanggungjawab iaitu buat kerja dakwah. Inilah kerja yang paling mulia sekali iaitu kerja yang dibuat oleh para anbiya' alaihimussolatuwassalam.

bila manusia sudah lupa..

Aku masih teringat, suatu ketika dahulu ketika itu umurku masih di peringkat remaja larr katakan. Aku sering mengikuti program-program yang dibuat oleh jemaah tabligh di tempatku. Program yang dorang buat memang bagus, dan sangat bermanfaat khususnya kepada umat Islam sekarang yang sudah melupai siapa diri mereka. Walaupun ramai yang pandang sebelah mata terhadap jemaah tabligh ini, bahkan ada yang menanggap bahawa jemaah tabligh ini suatu ajaran yang menyimpang dan menentang dengan kuat, namun apa yang ditunjukkan serta apa yang mereka buat sangat baik. Mereka menerima semua tuduhan, hinaan bahkan ada yang sampai terkorban nyawa, tetapi mereka menghadapi semua itu dengan sabar dan masih tersenyum bahkan mendoakan semoga orang yang berbuat demikian terhadap usaha mereka ini agar mendapat hidayah...masya-Allah, punya mujahadah usaha yang mereka lakukan. Aku cukup salute & respect pada mereka. Aku bukanlah seorang karkun(panggilan sesama mereka dalam jemaah tabligh) yang buzruq, warak serta alim, tetapi aku sangat mendalami usaha mereka berdakwah yang sangat-sangat mirip cara yang dibuat oleh nabi saw serta para sahabat baginda, bahkan mereka sangat mencintai serta mengamalkan sungguh-sungguh sunnah nabi saw. Begitu hebat jemaah tabligh ini, sehingga jemaah ini bertebaran di seluruh dunia. Namun, apa yang ingin aku cerita di sini bukanlah tentang jemaah tabligh ini tetapi aku ingin bercerita tentang satu targhib yang disampaikan oleh seorang jemaah dari India,targhib yang beliau sampaikan dalam bahasa urdu dan ditranslet oleh ustaz saya (maulana Ismail) di Masjid Al-Mukarramah,Kg Jawa (markaz jemaah tabligh Tawau, Sabah yang lama 2002-2008) dan ketika itu aku baru berumur 17 tahun iaitu tingkatan lima. Dalam targhib yang disampaikan oleh wakil jemaah India ini, dia menyampaikan suatu yang amat menarik yang perlu kita beri perhatian.

Dalam targhib itu, beliau berkata bahawa mengapa manusia hari ini begitu senang ditindas, dihina, dianggap penganas dan bermacam-macam lagi? Kerana manusia hari ini sudah melupai tanggungjawab manusia sebagai khalifah di muka bumi. Manusia sudah lupa bahawa manusia dihantar ke bumi untuk menegakkan agama Allah swt. Tetapi makhluk bernama manusia ini lupa tugasnya. Solat lima waktu, puasa, zakat, pergi haji tetapi tidak buat satu tanggungjawab yang besar iaitu tanggungjawab terhadap agama Allah swt. Manusia hari ini berasa bangga mempunyai rumah besar, kereta besar, pangkat tinggi sehingga meremeh-remehkan agama. Padahal kejayaan yang dikecapi di dunia ini hanyalah tipu daya semata-mata dan pasti serta pasati akan kita tinggalkan suatu hari nanti bila kita dipanggil untuk menghadap-Nya. Bukan kita dipanggil oleh Allah nanti untuk ditanya bagaimana besar rumah kamu, berapa banyak harta kamu, tinggi mana ilmu yang kamu dapat, tinggi mana pangkat dan kedudukan kamu.. semua ini tidak ditanya oleh Allah swt tetapi yang ditanya oleh Allah swt ialah bagaimana dengan tanggungjawab kita. Adakah kita melaksanakan tangunggjawab kita untuk menegakkan syiar agama Allah swt?? Masyaikh ini bagitahu, nabi didik kita bahawa kejayaan bukanlah apabila kita mempunyai harta yang banyak, ilmu yang tinggi sehingga mendapat phD, tetapi kejayaan sebenar kita adalah terletak dalam agama Allah swt. Kejayaan kita yang hakiki adalah apabila kita taat perintah Allah swt mengikut cara yang ditunjukkan oleh nabi saw. Manusia hari ini telah tinggalkan kerja dakwah nabi saw. Apabila nabi saw wafat, para sahabat telah menyambung kerja nabi saw. Para sahabat bertebaran ke seluruh alam buat kerja dakwah menegakkan syiar agama Allah swt di muka bumi. 150 00 orang sahabat tetapi hanya kurang 5000 (wallahu a'lam) sahaja yang kuburnya berada di Makkah dan Madinah. Para sahabat yang lain ditemui kubur mereka di serata dunia. Saad Abi Waqqass seorang sahabat yang sangat terkenal dan terbilang dalam memimpin angkatan perang ditemui makamnya di China serta para sahabat lain. Maka tidak hairanlah mengapa zaman pemerintahan Sahabat begitu gemilang sehingga 2/3 dunia ini di bawah tapak kaki Sahabat. Tapi hari ini? Umat Islam yang berada di bawah tapak kaki dunia..masyaAllah.. kerana apa? Karna manusia sudah lari dari tanggungjawab dan tinggalkan kerja nabi saw. Nabi saw ada bersabda yang maksudnya lebih kurang begini : "apabila ummatku tinggalkan tanggungjawabnya terhadap agama, maka mereka mendapat tiga perkara iaitu yang pertama apabila mereka berdoa,doa mereka tidak dikabulkan. Yang kedua, apabila mereka susah dan meminta bantuan Allah, Allah tidak hiraukan mereka. Dan yang ketiga, Allah akan hantar kepada meraka pemerintah yang zalim."... (jika silap tolong betulkan)... lihatlah, kenapa tidak hari ini ummat Islam menerima nasib begini, kerna sudah tinggalkan tanggungjawab. Umat ditindas di sana sini, kita berdoa tapi kenapa masih terjadi sedangkan kita agama yang benar..kenapa dunia hari ini diperintah oleh pemerintah yang zalim? Haaa...tepuk dada tanyalah iman.
Bukan itu sahaja, kita hari ini turut menganggap diri kita lebih mulia daripada orang lain. Ini satu sifat yang sangat terkutuk. Dalam konteks ini, wakil jemaah dari India tadi menceritakan satu kisah. Kisah ini adalah tentang seorang alim lagi warak di zaman dahulu. Orang alim ini memang sangat terkenal kerana beliau banyak menyampaikan ilmu serta mengajar agama. Suatu ketika, apabila beliau berjalan ke suatu destinasi, beliau bertembung dengan suatu rombongan yang hendak menghantar jebazah ke tanah perkuburan dan si alim ini sangat mengenali jenazah tersebut. Maka si alim itu telah menyimpang dan ikut jalan lain kerana tidak mahu bertembung dengan jenzah ini. Pada malam harinya, si alim ini bermimpi. Dalam mimpinya beliau bermimpi si jenazah tadi datang dalam keadaan muka bercahaya, rupanya sangat indah dan berada dalam suatu tempat yang sangat indah. Si alim itu bertanya kepada si jenazah tadi mengapa dia dalam keadaan sedemikian. Maka si jenazah tadi menjawab bahawa dia sangat bahagia kerana Allah swt telah memasukkannya ke dalam syurga-Nya dan si jenazah tadi berterima kasih kepada si alim. Si alim pun terkejut mengapa si jenazah berterima kasih kepadanya. Maka si jenazah pun menceritakan bahawa oleh kerana si alim itu telah bersangka buruk, memandang buruk terhadap si jenazah kerana si jenazah adalah seorang pondan sehingga tidak mahu bertembung dan menyertai rombongan pengkebumian jenazahnya, maka Allah swt telah ambik semua pahala si alim tadi dan diberikan kepada si jenazah tadi....masya Allah!!!! Lihat, betapa ruginya jikalau ini terjadi kepada kita. Oleh itu, janganlah kita bersangka buruk serta memangdang buruk terhadap orang lain bahkan hendaklah kita sentiasa merasakan bahawa kitalah yang paling lemah sekali. Inilah yang diajar oleh nabi kita saw, bukannya menganggap diri kita sudah terlalu hebat sehingga memandang orang lain begitu rendah. Sedangkan nabi saw ketika berdoa, baginda merendah-rendahkan diri baginda sedangkan semua tahu bahawa akhlak serta perilaku baginda adalah yang terpuji sekali tetapi baginda nabi saw tidak pernah mengangkat-angkat diri baginda (puji diri).. ini juga satu sunnah nabi dan kita sebagai ummat nabi mesti ikut sunnah (cara hidup) yang ditunjukkan oleh nabi saw kerana Allah telah berfirman bahawa nabi saw adalah contoh ikutan yang terbaik.

Mari sama-sama kita renungkan kembali, muhasabha dan mari kita usaha untuk mencapai ke arah itu....tepuk dada, tanyalah iman..

wallahu a'lam..

Assabiyah tak bertempat...



Assalamualaikum kepada semua yang sudi melawat dan membaca blog saya..





Hari demi hari...perjalanan hidup semakin berliku-liku. Pelbagai dugaan serta cabaran dalam melayari kehidupan ke arah mencari keredhaan-Nya. Justeru hati kecil ini ingin berkongsi perjalanan seorang musafir dalam meredah dunia yang fana ini..





Ingatkan zaman nabi sahaja yang ada semangat assabiyah ini, rupanya assabiyah moden ini tidak kurang hebatnya. Namun yang memang geli hati lihat, semangat assabiyah yang tidak bertempat. Kenapa saya berkata begitu?? Kerana baru-baru ini saya telah terlawat sebuah blog. Sebuah blog hasil tulisan yang jengkel bagi saya bahkan bagi sesiapa sahaja yang membaca hasil tulisan hamba Allah berkenaan. Maaf jika saya berkata di sini, hasil tulisan hamba Allah berkenaan tentang etniknya iaitu suku Bajau yang terdapat di Sabah. Kalau dia hendak membanggakan sukunya, itu tidak menjadi masalah, silakan kerana negara kita bebas. Tapi jangan sampai mencabar dan cuba untuk mencabul kehormatan suku lain dengan melemparkan najis fitnah dan statement yang tidak berasas dan tidak mempunyai fakta yang sahih dan bukti yang kukuh menunjukkan bahawa bangsa Bajau itu satu bangsa yang sangat hebat kononnya.



Apa yang membuatkan saya jengkel membaca hasil tulisan orang itu ialah kononnya bangsa Bajau mendahului semua kerajaan awal yang ada di nusantara. hahahaha....sangat lawak lar orang tu merapu. Mungkin subjek sejarah time dia SPM dulu dapat G9 atau dalam bahasa indahnya, buta sejarah tahap dewa. Kenapa cakap bangsa kau tu mendahului semua kerajaan awal di nusantara, kenapa tak cakap sahaja bangsa kau tu mendahului zaman paleolitik?? Geram betul dengan orang tu..kalau ada depan mata, memang melayang nyawa mu boy..

Bukan setakat itu sahaja keangkuhan orang tu, bahkan dia turut mengatakan bahawa bangsanyalah yang telah mendahului Kesultanan melaka dan semua kesultanan Melayu nusantara. Tak kah bodoh sangat orang nie..?? Dia kata, orang-orang Bajau pada zaman dahulu telah belayar ke semenanjung tanah Melayu dan telah mengajar orang Melayu di Terengganu tentang cara-cara menangkap hasil laut. Kemudian menabalkan sultan Melaka, serta mendakwa bahawa Laksamana Hang Tuah adalah dari suku mereka..hehehe..bengongnya. Mereka berkata demikian hanya kerana suku mereka yang terkenal sebagai 'orang laut'?? Padahal bangsa Bugis juga terkenal sebagai 'orang laut'.

haa....sebut pasal Bugis, mereka juga mendakwa bahawa Bugis ini sebenarnya yang dikatakan pahlawan yang handal dan sangat digeruni di benua asia tenggara ini suatu ketika dahulu adalah sebenarnya tidak dapat menandingi mereka iaitu suku Bajau-suluk. Dia cakap begitu kerana kononnya tiada tercatat dalam sejarah suku mereka perkaitan dengan suku Bugis. So, let me tell you now...orang tu betul-betul bercakap main lepas jak tanpa mengkaji terlebih dahulu..itulah yg dinamakan 'assabiyah tak bertempat'.... Kesultanan Sulu yg pernah memerintah pantai timur Sabah suatu ketika dahulu di bawah Sultan Sulaiman pernah meminta bantuan orang-orang Bugis untuk menhalau lanun yang banyak di perairan sekitar daerah Tawau dan Sandakan. Sejak itulah Bugis mula bertapak di Tawau dan Sandakan. Sila rujuk Sejarah Kedatangan Bugis Di Sabah dan Sejarah Tawau. ...padahal saya masih ingat siaran rancangan TV3 iaitu 999 pernah membuat liputan tentang salah satu suku dari etnik Bajau iaitu 'pelaut' atau bahasa yang lebih dikenali oleh masyarakat Sabah sebagai 'palauk' yang baru diberi pengiktirafan kewarganegaraan mereka. Mereka digelar 'palauk' kerana kehidupan mereka yang tinggal di atas sampan yang dijadikan rumah bagi mereka, di situlah dorang tidur, di situlah dorang makan, di situlah dorang berak...oppss,,sorry. Hakikat... bila wartawan tu tanya mengapa tinggal di atas sampan atas laut..kata seorang lelaki yang ditemuramah berkata dalam loghat Bajau laut : "wai na tok, takut kami tok sama itu orang Suluk. Jahat bah itu orang Suluk. Suka dorang mamukul itu." .....mendengar jawapan dari lelaki itu ketika menonton rancangan berkenaan, terdetik rasa simpati di dalam hati. Haa...jadi ini yang didakwa sebagai suku yang mendahului zaman kerajaan awal di nusantara?? Mengatakan daeng-daeng Bugis itu tidak ada apa-apanya sedangkan lembaran sejarah banyak mengisahkan tentang empayar Bugis yang gemilang.. aduhai orang yang menulis blog tu...sudah-sudahlah kau merapu..walau macam mana terrer sekali pun kau berkata-kata nista dalam usaha untuk masyarakat dunia memuji bangsamu tu, terima lah hakikat nasib bangsa mu tu yang mundur bah.... siap kau tulis juga dalam blog mu tu bahawa orang-orang Bugis di Sabah mati kutu...hahahaha....lucu-lucu kau ini... padahal suku kamu tu yang memang penakut... kalau ada yang berhantam, suku apa?? mana ada suku lain...Bugis juga tu... confirm ada Bugis. dari segi ekonomi, tengok berapa ramai usahawan-usahawan maju di Sabah tu orang Bugis...ndak pyh cakap banyaklah, tengok jak tauke-tauke syarikat Bas di Tawau, syarikat-syarikat Bas ekspress Tawau-Kota Kinabalu..semuanya orang Bugis. Usahawan ternak, memproses serta menjual ayam termaju di Sabah...siapa?? Oarng Bugis kan (Sayarikat Rastamas). Aku tengok yang betul-betul maju dalam sektor perniagaan di Sabah cuma orang Bugis dan orang Cina. Orang Bajau nie cuma senang apabila dorang berada di bawah kerajaan kerana hak keistimewaan yang diberi kepada mereka...itu sahaja, bukan kerana hasil usaha dorang. Dari segi sektor makanan, apa yang bikin popular Sabah di semenanjung.....jawapannya sudah tentu 'keropok amplang' yang dipelopori oleh orang Bugis. Menjelang hari raya, Burasak iaitu masakan tradisonal Bugis juga yang menjadi menu utama sehingga masyarakt suku lain pun terhegeh-hegeh belajar memasak dari orang Bugis. Orang Bajau maw measak, paling-paling putu jak dia taw..setakat putu, di terengganu pun ada putu, di sulawesi pun ada putu.

Penat saya membebel panjang.....akhir kalam...kepada mana etnik di Sabah dan di seluruh asia, ini pesanan ikhlas dari diri saya yang lemah ini. Kita semua sama, manusia. Yang membezakan kita di dunia dalam corak kehidupan hanya melalui usaha, yang membezakan kita di akhirat cuma Iman dan amal...so, ndak payah lah maw membanggakan bangsa sendiri sehingga merapu sembrono especially for Bajau's yang menulis blog tu....banyak lagi suku-suku yang hebat-hebat di Sabah.... geli saya bah dengan hasil tulisan blog tu..dapat share dalam blog saya nie, ibaratnya macam 'melepaskan kentut' kerana saya berasa lega dpat meluahkan kebenaran. Orang yang tulis blog tentang Bajau tu ibaratnya ' naik bakul angkat sendiri'... kepada orang-orang Bajau, saya bukan berniat hendak memperkecilkan suku anda tetapi geram dengan tindakan salah seorang dari suku anda yang telah menconteng arang ke muka anda semua. Sebab itulah kenapa suku Bajau semporna (Bajau Laut) tidak disuka oleh suku lain di Sabah. Suku Bugis walaupun ada suku lain yang kurang suka lantaran suku Bugis yang maju & ganas walaupun bukan asal tulen Sabah, tetapi ramai yang gemar kerana tidak pernah bangga diri macam kamu tu kerana memang ada dalam adat nenek moyang Bugis iaitu budaya 'sirik'...iaitu budaya rasa malu.

memohon sepuluh jari memohon maaf jika ada terkasar bahasa...jika ada terkasar bahasa pun, itu saya tujukan pada diri yg menulis blog tersebut (rasanya tak perlu sebut siapa kerana akan menjatuhkan aibnya)...

wassalam..

Apalah nasib diriku..



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....


Selawat dan salam keatas junjungan besar nabi kita Muhammad saw, ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda.

Menjelang satu Syawal, seluruh umat Islam menyambut kehadiran Aidul Fitri, hari kemenangan setelah sebulan menahan lapar dan dahaga serta perkara-perkara yang ditegah dalam syariat. Kemeriahan terasa di sana sini. Pusat membeli belah dipenuhi lautan manusia. Suasana sangat meriah. Begitulah kenikmatan yang dirasai oleh umat Islam untuk meraikan hari kemenangan.

Tapi, disebalik kemeriahan, kegembiraan dan keseronokkan kita, kita lupa bahawa bukan semua manusia merasai nikmat kegembiraan dalam menyambut Syawal. Masih ramai insan yg tidak bernasib baik seperti diri kita. Ingatlah mereka, simpatilah pada mereka. Sesungguhnya kita umat Islam ibarat sebuah keluarga...

Budak kelas ku..


Budak kelas ku yang ceria selalu...
Baru setahun kita tempuh kehidupan di Institut Perguruan Tuanku Bainun ini, rasanya macam baru dua hari lepas aku memperkenalkan diri waktu pertama kali aku bersua muka dngan budak kelas ku di gelanggang Tenis IPTB. Sepanjang setahun ini, pahit manis kita telan bersama, kegembiraan, ketensionan dengan assigment & escape beramai-ramai..(hahahaha).
Rupanya, lagi empat tahun kita di sini. Huh...bila semua dah posting nanti bergelar pendidik mendidik anak bangsa, aku harap segala memori ini terus terpahat di hati setiap di antara kita.
sayang kamu semua...

Bugis

Makam Daeng Mempawah , Riau.


Kapal laut Bugis.

Dari mana asal usul keturunan bangsa bugis? ....Cristian Pelras dalam salah satu tesisnya menulis tentang asal usul bugis. Kalimantan Timur merupakan lokasi penting dalam sejarah migrasi bugis ratuan tahun yang lampau sebelum wujudnya pelbagai etnik dalam bangsa bugis di sulawesi selatan. Bugis itu asalnya bukan satu jenis sahaja tetapi terdapat pecahan etnik masyarakat bugis kuno kelahiran sulawesi selatan sama ada etnik makassar, mandar, bajau, dan toraja. Hal ini kerana sinonimnya Bugis hanya terkenal sebagai jolokan "orang sulawesi" walaupun di kepulauan sulawesi itu sendiri terdapat banyak etnik.



Dari alasan di atas, Pelras mengambil kedudukan orang bugis di kalimantan Timur sebagai salah satu contoh iaitu perpindahan seorang bangsawan bugis Wajo bernama La Ma'dukelleng bersama 3000 pengikutnya ke Pasir. Sultan Pasir telah memberi tanah kepada perantau tersebut yang kini dikenali sebagai Samarinda , kawasan yang dibesarkan oleh orang bugis. Orang bugis dikenali dengan karakter keras dan menyanjung tinggi kehormatan. Kerajaan Bugis yang sangat terkenal dalam sejarah hingga kini adalah kerajaan Bone. Sebenarnya terdapat banyak lagi pecahan etnik bugis kekal hingga kini seperti bone, mandar, sinjai', paloppo, endrekang, wajo dan lain-lain. Orang Bugis sangat terkenal dengan sifat masyarakat ini yang berani dan kuat merantau. Orang Bugis juga dikenali sebagai orang laut kerana kepahlawanan orang-orang Bugis. Anak-anak raja Bugis yang telah membantu menewaskan Raja Kechil sehingga Raja Luwu ditabalkan sebagai sultan selangor yang pertama. Ada antara lima lagenda anak raja bugis telah menjadi hulubalang dan bangsawan di Pahang, Perak dan Johor. Antara kerabat raja yang berdarah bugis hingga kini adalah sultan selangor dan sultan perak. di Riau, terdapat sebuah kerajaan Bugis yang masih wujud hasil usaha keturunan bangsawan Bugis iaitu kerajaan Opu Amantubillah Mempawah daripada keturunan Opu Daeng Mempawah.


Inilah hasil usaha orang-orang Bugis yang mahu melihat bangsa Melayu Bugis ini maju dengan mempelajari dan menjunjung sejarah bangsa Bugis yang unggul. Kata Hang Tuah, "takkan melayu hilang didunia'. Sejarah Bugis adalah sezaman dan lebih dahulu daripada zaman kesultanan melayu melaka. Ada pendapat yang mengatakan Hang Tuah itu juga berbangsa Bugis dan menjadi pahlawan terbilang sezaman dengan Arung Palakka iaitu pendekar Bugis pada zaman kerajaan Bone pada lewat abad ke-15 dan kerajaan Bone ketika itu menjadi antara kerajaan awal Islam di asia tenggara.

Tapi kini, sejarah dan kegemilangan semakin tenggelam dengan anasir-anasir dan gondola-gondola dari budaya-budaya yang jauh menyimpang dari adat dan agama. Kemana hilangnya anak-anak Bugis yang sangat terkenal dengan kepahlawanannya. Adakah kita hanya mahu anak-anak Bugis terkenal dengan kepahlawanan dalam bergaduh sana sini?? Tidak, sudah tentu tidak. Ayuh wahai anak-anak generasi penyambung warisan bangsa, bangkit dari lenamu. Ayuh, banggakan nenek moyang kita di sana. Mereka meninggalkan kita sebuah warisan yang sangat unggul, kenapa tidak kita sambung keunggulan zaman itu? ? ?












Pernikahan Adat Bugis Makassar - Jawa

maw kahwin jgk lar..

uniknya melayu..

manis manja bete

JESUIT....organisasi Dajjal???


Jesuit adalah satu daripada cabaang organisasi Dajjal laknatullah, bertujuan untuk mengekalkan vatican sebagai kakitangannya dan supaya golongan kristian leka dengan ajaran kristian yang dicampurkan dengan ajaran pagan dan mistik sesat. Dajjal laknatullah bimbang jika kaum kristian sedar kepada ajaran nabi Isa a.s dan kitab Injil. ANDA SUDAH NAMPAK PERANCANGAN MUSUH-MUSUH ALLAH INI??

Dajjal laknatullah mengawal kedua-dua elemen ini iaitu yahudd dan nasara (Illuminati adalah contoh yang popular tetapi muslihat Dajjal terlalu licik, mungkin ada Hidden organization yang lain ). Kedua-duanya mempengaruhi diantara satu sama lain dan pada masa lain yang difikirkan sesuai, keduanya akan dilagakan untuk kepentingan Dajjal dan kuncu-kuncunya walaupun mengorbankan pengikut-pengikut mereka sendiri yang dungu menjadi 'patsies' kepada perancangan licik Dajjal.

BETAPA HEBATNYA PERANCANGAN DAJJAL, SEBAB ITU SETIAP NABI DAN RASUL YANG DIUTUSKAN TUHAN ADA MENGINGATKAN UMAT YANG DIUTUSKAN TENTANG BAHAYA FITNAH DAJJAL INI. . .


"mereka ingin supaya kamu menjadi kafir sebagaimana mereka menjadi kafir, lalu kamu menjadi sama (dengan mereka)." [ an-Nisa' ; 89 ]


Duhai Palestine ku....

Palestin....
Palestin, sampai bila kita rela melihat saudara kita di sana terus diganyang setiap waktu?? Sampai bilakah hati kita rela melihat saudara kita di sana hidup dalam keadaan seperti itu, peluru yg tidak bermata menerobos tubuh sesiapa sahaja. Kanak-kanak, wanita & warga emas turut menjadi mangsa zionist melepaskan nafsu mereka.
Aku sering berfikir bagaimana nak jawab nanti di hadapan Allah bila ditanya tentang apa yang kita lakukan untuk membantu saudara kita kerana setiap muslim ada hak nya terhadap muslim yang lain. Tapi kita hanya mampu melihat berdiam diri bahkan lebih teruk lagi ada antara kita saudara muslim membantu zionist ini. Buktinya...melalui sokongan kita pada barangan-barangan Israel. Contohnya KFC, STARBUCK, MC DONALD , dll... setiap kali kita guna barangan, perkhidmatan mereka..sebenarnya cukai yang dikenakan itulah yang diguna untuk membeli peluru yang akan merobek tubuh saudara kita di sana. Saya yakin mesti ramai yang dah maklum tentang perkara ini tapi ibaratnya mencurah air ke daun keladi. Rasa sebak di hati melihat saudara di sana hidup terseksa tapi tiada pula tindakan yang kita ambil atlease pun memboikot barangan Israel. Rakyat Palestin selama ini berkubukan tubuh mereka untuk mempertahankan kota suci baitul maqdis yang mana di dalamnya terdapat Al-Quds, kiblat pertama umat Islam dan peristiwa Israk Mikraj nabi yang begitu bersejarah dan kini, dirampas oleh Israel laknatullah. Kalau saya tidak silap, saya pernah terbaca satu artikel mengapa Israel bersungguh-sunggul hendak merampas baitul maqdis ini. Al-Quds sebenarnya tapak suci untuk tiga agama di dunia iaitu Islam, Kristian & Yahudi. Al-Quds kiblat pertama umat Islam, tempat nabi mikraj ke langit bertemu Allah swt, dan kota ketiga suci selepas makkah & madinah. Bagi agama kristian pula saya tidak berapa pasti tapi apa yang saya tahu jika kita buka al-kitab (bible) ada peta Jerusalem (baitul maqdis) di muka surat paling belakang kitab itu. Saya pernah bertanya pada beberapa orang rakan yang beragama Kristian yang bermahzab berlainan. Ada yang bermazhab Katolik & ada pula Independent. Tapi pandangan mereka sama iaitu Jerusalem tempat berlakunya Armageddon (kiamat bagi agama mereka). Orang Yahudi pula percaya di situ adalah tapak istana nabi (sulaiman as atau daud as>>tak pasti). Sebab itu cita-cita mereka untuk meruntuhkan Al-Quds & mendirikan kuil agama mereka. Tapi selama ini rakyat Palestin pertahankan Al-Quds menggunakan tubuh-tubuh mereka, rela melihat anak-anak mati kerana bagi mereka Al-Quds lebih penting. Lihat, bagaimana jihad seorang ibu sanggup melihat anak yang masih kecil syahid pertahankan bumi suci Allah yang tertulis di dalam Al-Quran. Persoalannya sekarang yang harus kita fikir, adakah Al-Quds itu milik rakyat Palestin sahaja??? Al-Quds itu bukan milik orang Islam kah?? Nah, pasti terdiam mulut-mulut kita.

kehidupan maktab perguruan..




Menghirup udara nyaman di waktu subuh. Kadang-kadang aku bangun awal, sebelum subuh lagi dah bangun. Kadang-kadang bangun time azan berkumandang & kadang-kadang pulak lewat aku bangun. Jika aku bangun awal, aku melangkah kaki menuju ke surau Al-Ghazali IPG KTB ini. Namun, seperti biasa. Tiang lagi banyak daripada bilangan jemaah yang hadir. haha..biasalah,di mana-mana pun mesti berlaku begini. Teringat kata-kata seorang sahabat di UiTM Arau, "kalau solat subuh bilangan jemaahnya adalah seperti solat jumaat, nescaya dunia kini umat Islam yang pegang. hmm...tapi Alhamdulillah, surau Al-Ghazali ini padat dengan aktiviti, pengisian & kuliah ilmu.


Tapi aku pelik dengan kehidupan di maktab perguruan ini. Sistem yang jauh sekali berbeza dengan institusi pendidikan yang lain. Sistem di maktab ini sama seperti sistem sewaktu sekolah dahulu. Kelas bermula pukul lapan dan berakhir pukul 1.30. arhh...pokonya memang sama dengan sistem sekolah. Mungkin guru-guru pelatih di institut perguruan ni dilatih agar sesuai dengan tempat kerja bila dah tamat belajar iaitu di sekolah. hahaha...sesuatu yang melucukan, cuti maktab juga sama dengan cuti sekolah. huhu...bila kawan-kawan dari institut lain seperti universiti,politeknik & sebagainya dah cuti, kami masih dalam kelas. hahaha...
Ada waktu sibuk. Sibuk sangat sampai diri sendiri tak terurus. Tapi bila aktiviti dah tak da, mulalah episod kehidupan yang sangat bosan. Tak tahu nak buat apa,nak balik rumah tak boleh. Nak keluar berjalan tak da transport. Akhirnya,duduk dalam bilik jak menghadap skrin laptop. Rasa-rasanya kehidupan seperti ini dapat tak melahirkan pendidik yang berintegriti?? huhu..apa yang menjadi lebih hangat,kes-kes yang tidak sepatutnya berlaku seperti kecurian, buli, khalwat, & sebagainya. Baru-baru ini ada kes di mana seorang guru pelatih Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) kehilangan dompet & handphone. Guru pelatih ini yang berasal dari Sabah menghadapi kesukaran akibat kehilangan dompet & handphone apatah lagi cuti yang bakal menjelang beberapa hari lagi. Nak balik kampung di Sabah tetapi dompet & handphone hilang. Aku bahkan ramai lagi yang lain percaya ini bukan perbuatan orang luar kerana dompet serta handphone tersebut hilang ketika sesi P&P di padang. Aneh bukan??? Renung-renung & fikirkan...


berjinak-jinak dalam dunia blog

Assalamu'alaikum,
Alhamdulilllah, dapat juga aku siapkan blog yang pertama dalam hidup aku. Hahaha. Time kasihlah kepada kawan aku yang banyak tolong aku dalam wat blog ni. Syukran ya Hamdi. Arigato Gozaimas. Hahaha...

Ape-ape pun aku nak ucapkan tahniah kat diri aku gak sebab dah ade blog sendiri. Wahahaha. Bukan naak men'capub' ye..hehe..tau tak ape men'capub' 2? CAPUB 2 adalah ringkasan daripada perkataan menCARI PUBLISITI. Hahaha..dapat ilmu baru hari ni.

Ok la. setakat ni je celoteh gua untuk kali ni. Kita jumpa dilain masa dgn artikel yg lebih bagus. Memang A lah!!

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Amazon MP3 Clips