perjalanan hidup yang berliku-liku

Hidup ini yang ringkas..

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah dan Maha Pengasih..

Kehidupan yang kita lalui sehari-hari ini tanpa kita sedari sebenarnya sangatlah singkat..
Imam al-Ghazali pernah memberi soalan kepada anak-anak muridnya, "Apakah benda yang paling dekat dalam diri kita?" Anak murid Iamam al-Ghazali memberi pelbagai jawapan. Imam al-Ghazali seterusnya berkata, " semua jawapan yang kalian berikan itu benar, tapi benda yang sebenarnya begitu dekat dengan kita adalah kematian."

Begitulah singkatnya hidup kita, walaukemana sahaja kita pergi, tidak kira kaya atau miskin, sihat atau sakit....di belakang kita sentiasa diekori oleh bayangan kematian. Betapa terhadnya hidup kita ini..

Ada sebahagian ulama berkata...ibarat kehidupan manusia itu seperti jarak antara azan dan iqamah.. Cuba kita fikirkan sejenak.. ketika kita lahir, kita diazankan dan apabila kita mati, permergian kita sebelum ditimbus dengan tanah diiringi dengan iqamah. macam bilal yang melaungkan azan untuk menandakan masuknya waktu solat, selesai azan, bebrapa minit kemudia tok bilal akan melaungkan pula iqamah.. begitulah singkatnya hidup kita ini...

Oleh itu, mengapa kita begitu teruja untuk mengejar kehidupan dunia yang sangat singkat ini kalau dibandingkan dengan kehidupan di akhirat yang jauh lebih baik dan kekal abadi.
Kita sering mengeluh hidup di dunia ini, padahal hidup di dunia ini tiada nilainya...

Jadilah seperti ini...." ketika bayi semua orang di sekeliling kita ketawa sedangkan kita menangis, ketika mati nanti biarlah semua orang di sekeliling kita menangis tetapi kita ketawa.."

Selamat berada di penghulu segala hari... = )

No comments:

Post a Comment