perjalanan hidup yang berliku-liku

" apalah nak jadi dengan dunia zaman sekarang. "
Itulah antara keluhan manusia yang saban hari kita dengar. Apa tidaknya, setiap hari kita lihat di kaca televisyen dan juga di dada-dada akhbar, bermacam-macam kes-kes jenayah yang dilakukan yang semakin hari semakin teruk sehingga melewati batasan kita sebagai seorang manusia (tidak berprikemanusiaan). Bayi dibuang merata-rata, di dalam tong sampah, longgokan sampah, mangkuk tandas, dan macam-macam lagi. Inikah yang dikatakan mencapai negara maju?? Apa guna berbangga dengan negara yang maju tetapi mempunyai keruntuhan akhlak remaja yang merunsingkan? Apa guna berbangga dengan kemajuan yang dikecapi tetapi masyarakat yang kurang menghayati nilai-nilai serta adab-adab dalam kehidupan bermasyarakat.

Di mana silapnya? Dari segi pendidikan?
~ Sepatutnya pendidikan di negara Malaysia ini perlu diteliti dan dirombak semula sesuai dengan keperluan semasa dan akan datang. Bukan hanya mementingkan akademik dan kokurikulum sahaja tetapi pendidikan akhlak dan nilai-nilai murni serta nilai agama diketepikan.

Masyarakat??
~ Pemikiran masyarakat hari ini pula terutamanya golongan ibu bapa yang sempit dan membiarkan anak-anak remaja dibiarkan bergaul tanpa diketahui dan tidak menjaga aktiviti harian anak-anak. Seharusnya masyarakat lebih peka.

Kerajaan??
~ Kerajjan pun satu, time nak mengundi, time tue la sibuk pi berkempen sana sini, turun padang, jaga kebajikan masyarakat kononnya. Kerajaan mempunyai peranan yang paling pemnting dalam hal ini. Kerajaanlah yang boleh mengawal segala yang terjadi. Contohnya, dari segi undang-undang....kan boleh melaksanakan hukuman yang lebih berat agar pelaku-pelaku jenayah dan masyarakat ini lebih takut untuk melakukan jenayah. Bukan itu sahaja, penerapan agama dalam masyarakat perlu bergerak lebih aktif untuk membentuk masyarakat yang mengamalkan tuntutan agama yang syumul.



~anak tempatan yang kecewa~

No comments:

Post a Comment