perjalanan hidup yang berliku-liku

Kisah 2 Ramadhan.. -_-

Hari ini 22 Julai 2012 bersamaan 2 Ramadhan 1433H, genap 10 tahun pemergian ayahandaku yang tercinta....seperti baru semalam jualah rasanya...arwah bapak memain-mainkan janggutnya di muka ku...seperti baru semalam jualah rasanya, arwah bapak bermain dengan ku...seperti baru semalam jualah rasanya, arwah bapak tido disebelahku memelukku dalam lenaku.. kini sudah 10 tahun pemergiannya....

Rentetan peristiwa Kisah 10 tahun yg lalu.. ;

~11.00 pm...bapak pulang dari kerja. Makan berobok (bubur jagung) dengan begitu berselera sehingga terdengar dengan jelas bunyi menghirup berobok tu.. kemudian masuk ke setiap bilik anak2nya...diusapnya setiap anak2nya yg sedang lena dibuai mimpi termasuklah diriku yg tido depan TV di ruang tamu. Lepas mandi baru masuk bilik tido ngan mama.
Semasa tido, mama tersedar bapak bangun & memukul2 tangannya...katanya, tangannya kebas..

~3.10 am....bapa bangun & ambil wuduk di bilik mandi. Mama lak tengah siapkan sahur. Tiba2 terdengar seperti orang jatuh dalam bilik mandi. Mama bukak pintu. Bapak dah terbaring atas lantai bilik mandi. Mama kejutkan semua akak & abang angkat bapak masuk bilik mama. Bapak ndak boleh bergerak sudah. Semua pegi sahur cepat2...kemudian ramai2 angkat bapak masuk van mama & terus pecut ke hospital. Mama ngan abang num 2 & kakak num 4. Yang lain pegi kerja, aku...aku?? aku pegi sekolah..

6.00 am...mama pulang ambik semua ubat2 bapak & pegi semula ke hospital. Katanya doktor nak check semua ubat yg bapak makan selama ini.

7.25 am....bapak pergi menghadap Allah Taala buat selamanya.... -_-

Berlaku 10 tahun lepas....masih segar dalam ingatan. Wajah terakhir bapak ketika diusung ke hospital, bau bapak, suara bapak, tawa bapak, gelagat bapak...semuanya setia dalam ingatan. Dan hari ini...2 Ramadhan, genap 10 tahun. Aku sememangnya bukan anak yang baik bahkan anakmu yang paling nakal...aku berjanji utk berubah. Memang tidak mudah, tapi akan ku usaha lagi dan lagi sampai tiada lagi. Kerna sayangkan bapak & mama, aku tak maw bapak & mama merana kerana mempertanggungjawabkan aku. Sungguh aku sgt merinduimu pak.. -_-

~Al-Fatihah.. Pare Daeng Pasolo (2002-2012)~

No comments:

Post a Comment